انتخاب فرش سجاده محراب دار برای فرش مسجد

فرش سجاده محرابی

آیین ها را می توان یکی از مهم ترین محرک های هنر برای پدید آوردن طرح های نو در فرش سجاده و عامل پیوند میان مفاهیم عمیق و باورها و هنر دانست. نمازگزاردن بر فرش مسجد, سبب گسترش فرش هایی به نام فرش سجاده یا فرش های محرابی شده است. در این فرش سجاده ها از شکل هیچ حیوان و انسانی استفاده نمی شود و ضمن بهره گیری از انواع اسلیمی ها, ازنقش محراب در زمینه فرش سجاده استفاده می شود.

در هنر ایرانی برای تداعی فضای مسجد و عرش بر روی فضای محدود فرش سجاده ای از نقش و نگاره های گیاهی استفاده و آنها را جایگزین ساختار معماری مسجد نموده اند.

مناره های مسجد را به دلیل ارتباط معنایی که با درخت سرو دارند به عنوان نمادی از پیوند میان زمین و آسمان جایگزین کرده و در طرح و نقش فرش سجاده زنده کرده اند. که در گذر زمان این طرح ها به شکل های متفاوت امروزی و در طرح های کنونی فرش سجاده مناجات موجود می باشد.

فرش مسجد

 

در کل می توان گفت طرح محراب فرش سجاده دقیقا با گنبد مسجد و مناره های آن تطابق دارد. و این خود دلیلی بر انتخاب فرش سجاده محراب دار برای فرش مسجد است.

از آنجایی که مسجد بهترین مامن پاک الهی برای افراد و به خصوص جوانان می باشد و مکانی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی مانند عزاداری های ماه محرم و صفر که از مسجد به عنوان حسینیه استفاده می شود.

از این رو رسیدگی به ظاهر مسجد می تواند تأثیر بسزایی در این امر داشته باشد از جمله این رسیدگی ها فرش مسجد است که معمولا با فرش سجاده ای مفروش می شود.

انتخاب فرش سجاده بسته به نظر هیئت امناهای مساجد است و به دلیل رشد خوبی که صنعت فرش سجاده و فرش مسجد در این چند سال اخیر داشته می توان گفت بازار فرش سجاده ای تقریبا کل نیاز فرش مسجد را هم از نظر رنگ و طرح و اندازه برطرف کرده است. و همچنان این صنعت فرش سجاده رو به رشد می باشد.

لینک ها: صفحه اصلیگالری محصولات سجاده فرش درباره ماتماس با ما

شرکت فرش سجاده مناجات

همچنین بررسی کنیـد!

انواع فرش مسجد

سجاده مسجد را بشناسیم

انواع سجاده مسجد شامل موکت ها , گلیم ها و انواع فرش های ماشینی و سجاده ای مسجد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *