تاریخچه فرش و فرش سجاده ای کرمان بخش دوم

سیر تحول و پیشینه تاریخی نقش فرش ها و سجاده فرش کرمان شامل چندین دوره تاریخی و متمایز است:

دوره نخست یا عصر ترمه: همزمان با زمان شالبافی, دوران انتقال ترمه دوزی به سجاده فرش و فرشبافی, از حدود سالهای ۱۳۱۵-۱۳۳۰ هجری قمری را در بر می گیرد. کاربرد نگاره بته جقه ای و نیز نقش سرو که به نظر بسیاری منشا اصلی نگاره بته ای است, از جمله نقوش متمایز این دوره است. این شیوه تا جنگ بین المللی اول ادامه یافت.

روند تکاملی عصر ترمه و ادامه منطقی آن در حدود سالهای ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۹ هجری قمری, عصر بهارستان را پدید می آورد. طرح های این دوره به ارائه باغ و بوستان و گل و گیاه استوار است. نقش های درختی گل و بلبل, درختی پرنده ای یا بهارستان, نقش انسان و نقش سبزی کار از جمله نقوش رایج این دوره است. به بیان دیگر پایه کار بر طرح باغ و بوستان, شاخ و برگ, گل و گیاه با رنگهایی به همان ظرافت و شادابی و باغ ها و گلزارهای بهاری با پرندگان بیشمار استوار است.

از صفات ویژه عصر ترمه و بهارستان, برخورداری از شیوه سایه روشن در رنگ آمیزی برگها, بصورت سبز روشن و تیره, کاربرد دو مایه در یک نگاره گل مثل قرمز سیر و روشن و گلهای آبی رنگ از تیره تا روشن بدون شکل بندی, تعیین مرز و رها نکردن طرح بدون هیچ گوشه خالی است.

عصر بازگشت: با پایان یافتن جنگ جهانی اول و تغییر سلیقه بازار در آمریکا, تغییر اساسی در طرح های کرمان بوجود آمد و نقش و نگاره های صوفی مورد تقلید هنرمندان کرمان قرار گرفت. در این دوره که از آن به عنوان عصر بازگشت یاد می کنیم, نقش های اسلیمی و گلهای شاه عباسی از نقش های قاب قرآنی و لچکهای انبوه رایج شد.

شروع بحران اقتصادی در آمریکا در سال ۱۹۲۸ میلادی مطابق با ۱۳۰۶ شمسی, بر چیره شدن شرکتهای آمریکایی, توقف سفارشات را به همراه داشت و برای مردمی که به تمامی از سجاده فرش و فرش و صنایع وابسته آن ارتزاق می کردند, زندگی را دشوار کرد. با استقبال نقش های ریزتر و فشرده تر با متنی انبوه و پرنقش و نگار, زمینه برگشت طراحان کرمانی به عصر بهارستان را پدید آورد و نقش سبزیکار بیش از پیش معمول شد.

عصر گوبلن طرحهای کرمانی را به همراه داشت, و چیره دستی در کار رنگ آمیزی نیز نتوانست هویت از دست رفته فرش سجاده و فرش کرمان را بازگرداند و دامنه این مسخ هنری را محدودتر کند. رواج دهه گل فرنگی و برگ فرنگی صرف نظر از نداشتن اصالت, پیوستگی و تداوم منطقی نقش فرش و فرش سجاده ای کرمان را نداشت. حاشیه شکسته و درهم به شیوه اروپایی و فرش های دست چین, باب روز شد و برای نخستین بار نقش و نگار حاشیه که از عصر پازیریک همواره شرط وجود فرش و سجاده فرش ایران بوده, از میان برداشته شد و نقش و نگار حاشیه به لچک ها پیوست و نقش حاشیه و متن فرش نیز یکی شد و یکسانی و یکنواختی کسالت آوری بر فرش سجاده کرمان چیره شد.

سرماژیف که ابداع نقش معروف قاب قرآنی, الهام گرفته از جلد قرآن را به وی نسبت می دهند, کار طراحی بسیاری از فرش های کرمان را بر عهده گرفت.

 

لینک ها: صفحه اصلیگالری محصولات سجاده فرشدرباره ماتماس با ما

شرکت فرش سجاده مناجات

همچنین بررسی کنیـد!

انواع فرش مسجد

سجاده مسجد را بشناسیم

انواع سجاده مسجد شامل موکت ها , گلیم ها و انواع فرش های ماشینی و سجاده ای مسجد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *