طراحی فرش سجاده و فرش در ایران

نقشه فرش و فرش سجاده

یکی از ابزار لازم و ضروری فرش بافی نقشه فرش و سجاده فرش است که بیانگر طرح خاص با مشخصات مورد نظر طراح و بافنده می باشد. چون فرش و فرش سجاده برای زیبایی محل سکونت یا کار بافته می شود نیاز به طرح زیبا و جذاب دارد.

این طرح باید به صورت نقشه طراحی شود. نقشه فرش و فرش سجاده با طراحی فرش متفاوت است. طراحی تنها مراحل ترسیم و اجرای طرح خاص را در بر می گیرد که تنها از عهده طراحان حرفه ای بر می آید و نقشه فرش و سجاده فرش تنها یک دستورالعمل به حساب می آید. نکته دیگر اینکه طراحان ممکن است نقاش فرش و فرش سجاده نبوده یا با فرش و فرش سجاده نیز کاملاً آشنا نباشند که در این صورت نقشه کش یعنی شخصی که به اصول و قواعد نقشه کشی قالی آشنایی دارد طرح آنان را به نقشه قالب تبدیل خواهد کرد.

تعریف طراحیفرش سجاده و فرش

طراحی فرش و فرش سجاده ای عبارت است از ترسیم و اجرای طرحی خاص در قالب یکی از موضوعات شناخته شده و یا ابتکاری ویژه فرش. طراح فرش و فرش سجاده ای شخصی است که این مرحله از کار را به عهده داشته، آن را انجام می دهد. مرحله طراحی فرش اولین و ابتدایی ترین مرحله کار است این مرحله ممکن است فقط ارائه یک طرح و موضوع برای بافت فرش و فرش سجاده باشد که بعداً این طرح توسط شخصی به نام نقشه کش بر اساس اصول و معیارهای نقشه کشی تبدیل به فرش و سجاده فرش خواهد شد. حتی ممکن است در مرحله تبدیل طرح به نقشه به اجبار تغییراتی در طرح صورت گیرد مثلاً در مرحله محاسبات عرض، طرح اصلی با رج شمار فرش و فرش سجاده ای تعداد خانه های کاغذ شطرنجی مطابقت نداشته باشد که چنانچه نقش کش مهارت لازم را دارا باشد و تغییر جزئی طرح اصلی، عیبی را ایجاد نکند آن را اصلاح خواهد نمود. مثلاً می تواند عناصری به طرح اضافه و یا حذف نماید.

نقشه کش فرش و فرش سجاده

نقشه کش فرش و فرش سجاده شخصی است که با کاربرد اصول فنی امکان بافت طرح بر روی قالی را فراهم می آورد. فرد مذکور ممکن است طراح فرش و فرش سجاده ای نباشد. بلکه فقط کار او دریافت طرح از طراح و تبدیل آن به نقشه فرش باشد. در کارگاههای بزرگ طراحی معمولاً این تقسیم بندی آشکارا به چشم می خورد. در این کارگاه ها یک یا دو نفر فقط کار طراحی را به عهده دارند و افرادی نیز به عنوان نقشه کش این طرحها را تبدیل به نقش فرش و فرش سجاده می نمایند. افراد نقشه کش نیز در این کارگاهها تقسیم وظایف نموده، فرد یا افرادی کار تعیین رنگ بندی و رنگ آمیزی طرح را به عهده داشته و فرد یا افرادی دیگر کار نقطه گذاری را انجام می دهند که به آنان نقطه زن گفته می شود. در کارگاه های انفرادی تمامی این مراحل توسط نقشه کش انجام می شود.

ابزار طراحی و نقشه کشی فرش و فرش سجاده

ابزاری اند که به کمک آنها امکان کار یا سهولت کار برای طراحان فرش و فرش سجاده ای و یا نقشه کش فراهم می شوند. بعضی از این ابزار برای امکان کار مورد استفاده قرار می گیرند از قبیل وسایل اولیه طراحی و کاغذ نقشه کشی. در صورتی که این وسایل نباشد طراحی نقشه فرش و سجاده فرش ناممکن است اما ابزار و وسایلی هم هستند که سهولت و کیفیت کار را به دنبال دارند همچون میز مخصوص طراحی، میز نور، انواع قلم های طراحی، تخته یا پارچه جهت چسبانیدن نقشه بر روی آنها.

این ابزار اگر نباشد کار طراحی مختل نمی شود. اما وجودشان می تواند کمک طراح باشد تا کار سریعتر، با کیفیت بهتر و فراغت خاطر انجام شود.

فرش سجاده مناجات امیدوار است این مقاله مفید واقع شده باشد.

لینک ها: صفحه اصلیگالری محصولات فرش سجاده – درباره ماتماس با ما

شرکت فرش سجاده مناجات

برچسب ها:

تولید کننده برتر فرش سجاده کاشان، تخصصی ترین کارخانه تولید فرش سجاده ای شرکت مناجات، نصب فرش مسجد، فرش سجاده ای مناجات، سجاده فرش مناجات، قیمت فرش سجاده ای، فرش سجاده با کیفیت

فرش سجاده، سجاده فرش، نصب فرش سجاده، قیمت فرش سجاده، سجاده مناجات، سجاده مسجد، فرش سجاده ای، فرش سجاده مسجد، فرش سجاده مناجات، فرش مسجد، فرش مناجات، قالی مسجد، قالی سجاده ای، قالی سجاده، سجاده فرش حسینیه، فرش سجاده نمازخانه، فرش مصلی، سجاده مصلی، فرش سجاده مصلی، سجاده فرش مصلی، قالی کاشان، فرش سجاده کاشان، سجاده فرش کاشان، فرش کاشان

همچنین بررسی کنیـد!

انواع فرش مسجد

سجاده مسجد را بشناسیم

انواع سجاده مسجد شامل موکت ها , گلیم ها و انواع فرش های ماشینی و سجاده ای مسجد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *