تاریخچه فرش و فرش سجاده ای کرمان بخش اول

در این مقاله گروه تحریریه سایت سجاده فرش مناجات قصد دارد تا تاریخچه فرش کرمان را بررسی کند.

تاریخچه فرش کرمان

صنعت فرشبافی در کرمان هم سابقه طولانی دارد, چنین به نظر می رسد که این هنر قبل از دوران صفویه در این شهر وجود داشته است و زمان صفویه که اوج کلیه هنرها در ایران است, فرش و سجاده فرش مانند دیگر هنرها در این دوره بیشتر شکوفا گردیده و تأثیر هنر اسلامی هم بر طرحها و نقوش این دوران کاملاً مشهود است. چنانچه در تاریخ( عالم آرای عباسی) که توسط منشی شاه عباس به رشته تحریر درآمده, به فرش و فرش سجاه ای کرمان اشاره شده است.

قدیمی ترین نوع فرش کرمان, فرش راور است که می توان تاریخ بافت آنها را ۱۸۶۶ میلادی یا ۱۲۸۶ هجری گفت.

شهرتی که فرش و فرش سجاده ای کرمان در سراسر دنیا از آن برخوردار است,  بیش از هر چیز مربوط به درهم آمیختن موفیت آمیز رنگ و طرح آن است.

طراحی فرش کرمان

طراحی و نقشه کشی فرش کرمان قدمت دیرینه دارد و به جز نامی که از چند تن از نقاشان دهه اخیر منطقه کرمان بر جای مانده تاریخچه درستی درباره چگونگی رونق فرشبافی, طراحی نقشه های فرشبافی و چگونه نام نهادن بر طرحهای منطقه کرمان در دست نیست.

البته در مورد طرح بسیار باید گفت مثلاً طرح موسی خانی افشاری که در سیرجان بافته می شود, با طرح موسی خانی که در شهرستان بافت و رابر بافته می شود, از نظر طرح و رنگ آمیزی با هم تفاوت دارند و در هر منطقه با یک نام مخصوص به محل بافت, نامگذاری شده اند. یا طرح گل کاغذی منطقه بافت با کمی تغییر در رابر و جیرفت به گل اسفندقه معروف است. یا طرح درختی زرند که صادراتی و ریزبافت است, با طرح درختی منطقه فیض آباد راور فرق می کند.

لینک ها: صفحه اصلیگالری محصولات فرش سجاده – درباره ماتماس با ما

شرکت فرش سجاده مناجات

همچنین بررسی کنیـد!

انواع فرش مسجد

سجاده مسجد را بشناسیم

انواع سجاده مسجد شامل موکت ها , گلیم ها و انواع فرش های ماشینی و سجاده ای مسجد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *