رنگ سجاده فرش مسجد

رنگ سجاده فرش مسجد نخستین عاملی است که در یک تخته فرش و سجاده فرش به چشم می خورد, مواد رنگی را از منابع گوناگون نظیر گیاهان, جانوران و منابع معدنی مثل فلزات و ترکیبات شیمیایی, بدست می آورند, این مواد یا بصورت محلول تهیه می شوند و یا بصورت پودر که در ترکیب با مایعات به حالت محلول قابل استفاده می شوند.

بطور کلی رنگهای مورد استفاده در رنگ رزی الیاف سجاده فرش مسجد و فرش سجاده ای, دو نوع طبیعی و شیمیایی(مصنوعی) هستند, گروه سومی نیز وجود دارد که از ترکیب رنگهای طبیعی و شیمیایی ساخته می شوند.

سه رنگ آبی, قرمز و زرد از دسته رنگهای اصلی می باشند, رنگهای دیگر مایه اصلی یکی از همین رنگهاست که در نتیجه  ترکیب یک رنگ با رنگ یا رنگهای دیگری ساخته می شوند, که اصطلاحاً به این گروه, رنگهای ثانویه می گویند, نظیر رنگهای, سبز, بنفش و نارنجی.

برخی از کارشناسان در تفکیک و درجه بندی رنگها, رنگهای دیگری مانند زرد نارنجی, نارنجی قرمز, قرمز بنفش, بنفش آبی, آبی سبز, سبز زرد, را تحت عنوان رنگهای درجه سوم نام می برند. به نظر می آید این عناوین در حرفه رنگرزی زیاد متداول نیست, بلکه این نامها در بازار فرش آن هم از سوی برخی افراد مطرح میشوند.

رنگها را از جهتی به دو نوع گرم و سرد تقسیم می کنند, این رنگها در دو مایه روشن و سیر تهیه میشوند, رنگهای روشن را به نام رنگهای باز و ملایم و رنگهای سیر را به نام رنگهای تند و پرمایه نیز می نامند.

شمار رنگهای مورد مصرف در فرش و سجاده فرش ایران بسیارند, اسامی برخی از آنها در بین مردم به شرح زیر شهرت یافته اند:لاکی, لاکی قرمز دانه, لاکی روناسی, لاکی گل خاری, شرابی, زرشکی, دوغی, قهوه ای سیر و روشن, دارچینی, نخودی, بادامی, کرم خاکی, کرم, کرم, زیتونی, زیتونی روشن و سیر, شویدی, برگ سنجدی, ماشی, سبز سیر, سبز روشن, صورتی, پیازی, مسی, سرمه ای, آبی, آبی روشن و سیر, نقره ای, خاکستری, بژ کاشان, گلبهی خاکی, زرد طلایی, مشکی, سفید, خود رنگ(قهوه ای, سفید, طوسی, کرم), حلوایی, زعفرانی, زنگاری, سرخابی, نیلی, شیر شکری, عاجی, ارغوانی و …

در شرکت فرش و سجاده مناجات هم سعی شده است که سجاده فرش ها در رنگبندی های متنوع و متناسب با مکان های مذهبی و مساجد بافته شود, از جمله رنگ های موجود می توان به روناسی, سبز, گردوئی,  کرم, سرمه ای, بژ

لینک ها: صفحه اصلیگالری محصولات سجاده فرشدرباره ماتماس با ما

شرکت فرش سجاده مناجات

همچنین بررسی کنیـد!

انواع فرش مسجد

سجاده مسجد را بشناسیم

انواع سجاده مسجد شامل موکت ها , گلیم ها و انواع فرش های ماشینی و سجاده ای مسجد می شوند.

یک نظر

  1. سلام
    مطالب شما خوب و آموزنده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *