ساختار فرش سجاده ای کاشان

در کاشان تار و پود فرش و فرش سجاده ای دستبافت از نخ پنبه ای است، و ابریشم فقط در فرش های بسیار ظریف به کار می رود. برای پود زیر که ضخیم تر از پود رو است(پود زیر)، از دو نوع نخ کاشانی (اصطلاحاً شهری و اصفهانی) استفاده می شود. نخ اصفهانی کلفت تر از نخ شهری است، به نحوی که پود ۱۰ لای اصفهانی معادل پود ۱۲ لای شهری است. نخ شهری از نخ نمره ۵ است و پود زیر متداول از ۱۶ تا ۲۴ لا دارد، ۲۴ لایی را بیشتر در فرش های ۱۵تا۲۰ رجی جوشقانی مصرف می کنند اما گاهی اوقات درفرش های کاشانی هم پود ۲۴ لایی به کار می رود.
فرش و سجاده فرش کاشان با یک نظر سریع هم از طریق بافت بسیار ظریف (گره با پرز کوتاه و ظریف) که جزئیات تمام نقشها را ظاهر می سازد و هم از طریق پشم بسیار عالی مرینوس آن که به سطح فرش یک حالت مخملی می دهد، قابل تشخیص است. بدون تردید استفاده از پشم استرالیایی توسط کسی انجام شده که اساس تولید فرش نوین کاشان را گذاشته و وارد کننده همین پشم و بنیان گذار بافندگی شهر بوده است.
علاوه بر آن بقیه پشمها از تولیدات گله داری های خراسان، آذربایجان، کرمانشاه و تهران تهیه می شوند. سابقاً در کاشان فرش ها و فرش سجاده ها و قالیچه های ابریشمی بسیار ظریف و همچنین فرش های کرکی مرغوبی بافته می شد. ولی امروزه شهر قم در زمینه این فرش ها بر این شهر پیشی گرفته است.

فرش سجاده کاشان

در فرش هایی که تا جنگ جهانی اول بافته شده اند، ارتفاع پرز عموماً کوتاه بوده است. برعکس، در بافته های جدید، پرز متوسط یا بلند را ترجیح می دهند. ظاهراً برای شستشوی شیمیایی،که رنگ ها را تخفیف داده و ملایم تر می کند، تناسب بیشتری دارد. در فرش های پشمی کاشان، بلندی پرز فرش متوسط است. در حالیکه در فرش های آران کاشان (نام روستایی که فرش ها در آنجا بافته می شوند) این پرز در بافته های متداول تر که دارای رنگ های ابتدایی تری نیز هستند، بسیار بلندتر است. در فرش آران کاشان، مثل فرش های که در نصیرآباد، بافته می شوند، گره های فارسی باف آن درشت تر هستند و در هر دسی متر مربع فقط ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ گره وجود دارد. در حالیکه در فرش بسیار قدیمی کاشان در هر دسی متر مربع ۲۵۰۰ تا ۴۸۰۰ گره داریم (حتی در بعضی فرش های ابریشمی، این تعداد به ۸۰۰۰ گره نیز می رسد). بعلاوه، گره جفتی، بیش از پیش در فرش های کاشان رواج پیدا می کند.
فرش های کاشان و فرش های آران کاشان، به استثنای فرش هایی که کلاً از ابریشم بافته شده اند، دارای یک بافت متراکم و ضخیم هستند در پشت فرش، پود دیگری را مشاهده می کنیم که نازک تر و جنس آن نیز پنبه ای است و رنگ آن آبی می باشد. بنابراین این فرش ها  و فرش سجاده ها قطعاً پس از هر رج گره، دارای دو رشته پود می باشند که اولین رشته پود به صورت کشیده است و دومین رشته حالت شل و آزاد دارد.
قسمت گلیم بافت و بدون گره فرش را معمولاً فقط در یکطرف آن، در بالا یا در پائین مشاهده می کنیم. این قسمت گلیم بافت ازطریق عبور دو رشته نخ پشمی یکی به رنگ قرمز و دیگری به رنگ سبز به وجود آمده است، در حالیکه انتهای دیگر فرش دارای ریشه می باشد.

ویژگیهای فرش و فرش سجاده ای کاشان

بطور کلی عبارتند از:
داشتن زمینه لاکی با حاشیه سرمه ای. در بعضی از فرش ها زمینه فرش که عموماً به رنگ بژ می باشد در حاشیه هم استفاده شده است.
داشتن رجشمار پایین (۳۰ تا ۴۵ رج).
داشتن ترنج لوزی شکل متمایل به بیضی.
داشتن اسلیمی های سفید رنگ در دور لچک و ترنج و حاشیه ها.

لینک ها: صفحه اصلیگالری محصولات سجاده فرش درباره ماتماس با ما

شرکت فرش سجاده مناجات

فرش سجاده، فرش سجاده ای، فرش سجاده کاشان، فرش سجاده ماشینی، فرش سجاده ای مناجات

همچنین بررسی کنیـد!

تولید سجاده فرش

تولید سجاده فرش و چگونه های آن

تولید سجاده فرش دارای چه نکاتی است ؟

۲ نظر

  1. سلام
    مقاله بسیار خوبی بود
    ممنون از شما

  2. مقالات شما بسیار مفید بود
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *