واردات فرش به ایران قانونی است؟

“طی سال‌های گذشته، تاکید بر واردات ضربه زیادی به صنعت نساجی کشور وارد کرده و اقتصاد کشور را به سمت پرتگاه و رکود تورمی هدایت کرده است، این در حالی است که هم اکنون صنعتگران کشور نیاز به خدمات حمایتی دارند تا بتوانند با تولید محصولات فرش کیفی و کمی، نبض بازار جهانی را مجدد به دست بگیرند.

در این میان، ایران در زمینه تولید فرش و فرش سجاده ماشینی تلاش کرده تا خود را با سرعت و تکنولوژی و دانش روز دنیا هماهنگ کند و بر این اساس، دستگاه‌های تولید فرش  و فرش سجاده ماشینی بلژیکی را برای تولید فرش‌های ماشینی مرغوب و با کیفیت وارد کرده است. البته آمار دقیقی از تولید در دست نیست، اما به هرحال تولید فرش و فرش سجاده ماشینی طی سال‌های گذشته از رونق مناسبی برخوردار بوده است.

سال گذشته بحث‌هایی از واردات فرش به ایران مطرح شد که با انتقادهای شدید همراه بود و همواره تولیدکنندگان خواستار جلوگیری از واردات فرش به ایران هستند. البته کارگر، رییس مرکز ملی فرش همان موقع اعلام کرد که طبق آمار رسمی گمرک، واردات فرش‌های تولیدی دیگر کشورها به ایران تقریبا صفر است و هیچ فرش دستباف خارجی به کشور وارد نمی‌شود چون تعرفه گمرکی آن بالاست.

البته این شرایط می‌تواند احتمال قاچاق فرش و فرش سجاده ای به ایران را تقویت کند که کارگر نیز ضمن تائید این ادعا گفته است: «شاهد حضور تعداد اندکی از فرش‌های دستباف سایر کشورها در بازار ایران هستیم که قطعا از مبادی غیرقانونی وارد می‌شود؛ به عنوان مثال در میان فرش‌های مرجوعی کشورمان از دیگر کشورها ممکن است فرش‌هایی قرار داده شده و به کشور وارد شود.»

دوران پساتحریم موقعیت مناسبی را در اختیار کشور ایران برای صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر فراهم آوره است و شاید یکی از علل اوج گرفتن روند صادرات فرش و فرش سجاده همین عامل بوده باشد. اما باید دید که این روند همچنان با شتاب، سیر صعودی خود را ادامه می‌دهد یا ممکن است به دلایلی همچون نبود خریدار در دیگر کشورها متوقف خواهد شد. چنانچه برخی کارشناسان معتقدند کشور ایران هرچه را بخواهد صادر می‌کند، اما مهم این است که در کشورهای دیگر متقاضی آن وجود داشته باشد.

حضور خریداران امریکایی فرش و فرش سجاده در بازار

از زمان تحریم صادرات فرش و فرش سجاده ایران به آمریکا براساس مصوبه کنگره آمریکا که در سال ۲۰۱۰ به امضای رییس جمهور آمریکا رسید، امکان صدور فرش ایرانی به این کشور میسر نبوده است، ضمن اینکه این تحریم در شرایطی اعمال شد که مردم آمریکا از خریداران اصلی فرش دستباف ایران بوده و پیش از وقوع این ممنوعیت در سال ۱۳۸۸، رتبه نخست واردکنندگان فرش ایران با سهمی بیش از ۵/۱۶ درصد و به ارزش نزدیک به ۸۲ میلیون دلار داشته است. عدم حضور پنج ساله فعالانه فرش و فرش سجاده ایران در بازار آمریکا، سبب جایگزینی فرش هند در آن بازار شده است و این موضوع به طور طبیعی مسیر صادرات فرش دستباف ایران به بازار آمریکا را سخت و دشوار خواهد کرده است. ظرفیت پذیرش فرش دستباف آمریکا حداقل ۲۰۰ میلیون دلار است و می‌توان اذعان داشت که کاهش صادارت فرش در سال‌های اخیر متاثر از برخی از ‌عوامل داخلی و خارجی  بوده و تنها یک عامل کاهش صادرات فرش ایرانی تحریم ‌بوده است؛ اما بعد از رفع تحریم صادرات فرش به آمریکا سرپرست مرکز ملی فرش ایران اعلام کرده است که لزوما قرار نیست بلافاصله پس از اجرای توافق آن سهم نزدیک به ۲۰ درصدی صادرات فرش دستباف به ارزش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار که پیش از این در بازار آمریکا مورد نظر بود، دوباره تصاحب شود.”

منبع: مجله صدا

برچسب ها:

تولید کننده برتر فرش سجاده کاشان، تخصصی ترین کارخانه تولید فرش سجاده ای شرکت مناجات، نصب فرش مسجد، فرش سجاده ای مناجات، سجاده فرش مناجات، قیمت فرش سجاده ای، فرش سجاده با کیفیت

فرش سجاده، سجاده فرش، نصب فرش سجاده، قیمت فرش سجاده، سجاده مناجات، سجاده مسجد، فرش سجاده ای، فرش سجاده مسجد، فرش سجاده مناجات، فرش مسجد، فرش مناجات، قالی مسجد، قالی سجاده ای، قالی سجاده، سجاده فرش حسینیه، فرش سجاده نمازخانه، فرش مصلی، سجاده مصلی، فرش سجاده مصلی، سجاده فرش مصلی، قالی کاشان، فرش سجاده کاشان، سجاده فرش کاشان، فرش کاشان

همچنین بررسی کنیـد!

انواع فرش مسجد

سجاده مسجد را بشناسیم

انواع سجاده مسجد شامل موکت ها , گلیم ها و انواع فرش های ماشینی و سجاده ای مسجد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *