صنعت فرش و فرش سجاده دستباف در توسعه روستایی

صنعت فرش و فرش سجاده در روستاها موجبات اشتغال و استقرار روستائیان را در محیط زیست خود فراهم می‏سازد و در سطح مملکت ایجاد درآمد ارزی می‏کند. به طوری که ‏مقام آن از نظر میزان ارزآوری بعد از نفت قرار دارد. صادرات ۲۱۳۳ میلیون دلار فرش در سال ۱۳۷۳ از پتانسیل بالقوه این صنعت حکایت می‏کند. به موجب بررسی‌های انجام شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۷۳ بالغ بر ۹۶۲۵۹۰ خانوار در کشور (مشتمل بر ۶/۲۰۰/۷۰۹ نفر) دارای دار قالی بودهاند که ۱۸۷۹۸۷۸ نفر روی آنها کار می‏کرده‏اند. حدود ۸۴ درصد شاغلان صنعت فرش و فرش سجاده را زنان تشکیل می‏دهد. بدین ترتیب نقش صنعت فرش‏ و فرش سجاده ای در ایجاد اشتغال روشن می‏شود. چنانچه به صنایع جنبی فرش و سجاده فرش که بالغ بر ۴۵ رشته می‏شود نیز توجه گردد، به اهمیت صنعت فرش‏ و فرش سجاده ای در ایجاد اشتغال بیشتر پی برده می‏شود.

صادرات فرش و فرش سجاده

صادرات فرش و فرش سجاده صرف نظر از ارزآوری، از هنر، خلاقیت و تجلی فرهنگ اصیل ایرانی حکایت دارد. بنابراین از لحاظ معنوی نیز حائز اهمیت است و از پشتوانه تاریخی مستحکمی برخوردار می‏باشد. امروزه نیز پشتوانه عظیم فرهنگی و هنری این صنعت موجب شده که فرش‌ها و فرش سجاده های دستباف سایر کشورها به نام کشور ما عرضه شود و با کمال تأسف به لحاظ کیفیت نامطلوب خود لطمه شدیدی به بازار فرش و فرش سجاده ایران وارد ساخته است. خاصه اینکه فرشبافان و صادر کنندگان نیز برخلاف گذشته کیفیت تولید را فدای کمیت ساخته‌‌اند.

فرش روستایی

هرگونه رکود در این صنعت نه‏ تنها منجر به‏ بیکاری توده‏‌های عظیمی از روستائیان و حتی ساکنین شهرها می‏شود، بلکه به تبع آن مشاغل مرتبط به صنعت فرش و فرش سجاده نیز که تعداد آنها بیشتر از تعداد فرش بافان می‏باشد، آسیب خواهد دید و نتیجتاً به اقتصاد کشور لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد آورد و روستاها را خالی ‏از سکنه خواهد نمود و امر تولید کشاورزی را به خطر خواهد انداخت.

مواد اولیه برای بافت فرش و فرش سجاده ای

سه ماده اولیه به نامهای تار، پود و پرز در بافت فرش و فرش سجاده ای مشارکت دارند:

۱٫تار عبارت از رشته‏‌های موازی عمودی است که از پنبه، پشم و یا ابریشم تشکیل شده است.

۲. پود عبارت از رشته‌‏های موازی افقی است که از بین رشته‏ های تار می‏گذرد. جنس پود نیز ممکن است از پنبه، پشم و یا ابریشم باشد.

۳. پرز عبارت از گوشت فرش و فرش سجاده می‏باشد که سطح خارجی فرش و فرش سجاده ای را می‏پوشاند و به‌وجود آورنده طرح و رنگ‏های مختلف می‏باشد. پرز نیز ممکن است از پشم، کرک و یا ابریشم باشد.

تار و پود

تار و پود فرش و فرش سجاده ای در بیرجند معمولاً از نخ پنبه ‏تابیده شده است که به آن “ریس” می‏گویند و پرز آن از نخ پشم (خامه) است. نخ ابریشم نیز در برخی از فرش ها و در بعضی از نقاط فرش بویژه در سرترنج‌‏ها و لچکی‏ها به منظور زیبائی به‏ کار می‏رود. این فرش ها به فرش های گل ابریشم موسوم می‏باشند. گاهی از مواد دیگری مانند مو به جای پنبه در تار و پود و از کرک به جای پشم در پرز فرش و سجاده فرش استفاده می‏شود. ولی از نظر مقاومت و اقتصادی بودن ترکیب نخ پنبه در تار و پود و پشم در پرز فرش و فرش سجاده از سایر مواد بهتر، بادوام‌تر و متداول‌تر است.

پشم فرش و سجاده فرش

بهترین پشم، پشم بهاره می‏باشد که از روی بدن حیوان زنده چیده شود. این پشم‏‌ها دارای طول بیشتری می‏باشند. پشم‏‌های دباغی شده که با استفاده از مواد قلیائی از روی پوست جدا می‏شود، برای قالیبافی مناسب نیست. با توجه به اینکه گوسفندان بر روی خاک‌های خشک و مرطوب و بر روی گیاهان می‏خوابند پشم آنها فوق‌‌العاده کثیف و چرب می‏باشد. از این رو برای اینکه پشم‏‌ها کاملاً تمیز شوند اولاً باید اجزای اضافی آنها حذف گردد، ثانیاً چربی آنها گرفته شود و ثالثاً برای اینکه به طور یکنواخت رنگ پذیر باشند، سه بار مورد شستشو قرار گیرند. یک بار قبل از پشم چینی و بار دیگر پس از پشم چینی و بعد از ریسندگی و با رسوم پس از رنگرزی که رنگ‏‌های جذب نشده شسته شوند.

برای شستشوی پشم و نخ باید از شوینده‌‌های خاصی استفاده گردد که خاصیت قلیائی نداشته باشند. نوع پشم به کار رفته برای پرز باید از یک ضخامت متوسط انتخاب شود. از پشم فرفری و مجعد نباید استفاده گردد (پشم‏‌های مجعد حالت فنری ندارند و بر روی هم می‏خوابند).

برچسب ها:

تولید کننده برتر فرش سجاده کاشان، تخصصی ترین کارخانه تولید فرش سجاده ای شرکت مناجات، نصب فرش مسجد، فرش سجاده ای مناجات، سجاده فرش مناجات، قیمت فرش سجاده ای، فرش سجاده با کیفیت

فرش سجاده، سجاده فرش، نصب فرش سجاده، قیمت فرش سجاده، سجاده مناجات، سجاده مسجد، فرش سجاده ای، فرش سجاده مسجد، فرش سجاده مناجات، فرش مسجد، فرش مناجات، قالی مسجد، قالی سجاده ای، قالی سجاده، سجاده فرش حسینیه، فرش سجاده نمازخانه، فرش مصلی، سجاده مصلی، فرش سجاده مصلی، سجاده فرش مصلی، قالی کاشان، فرش سجاده کاشان، سجاده فرش کاشان، فرش کاشان

همچنین بررسی کنیـد!

تولید سجاده فرش

تولید سجاده فرش و چگونه های آن

تولید سجاده فرش دارای چه نکاتی است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *