مقـایسه فـرش ماشینی با دستبافت

مقـایسه فـرش ماشینی با دستبافت عنوان مقاله ای است که گروه تحریریه سایت سجاده فرش مناجات در پس ان است . برای اگاهی بیشتر در مورد این مقاله حتما پست زیر را دنبال کنید .

مقـایسه فـرش ماشینی با دستبافت

با وجودی که به نظر می رسد برخی از فرش های ماشینی  که با طرح های زیبا و الیاف مناسب بافته شده اند با توجه به ارزانی قیمت آنها از فرش های دست بافت نامرغوب بهتر هستند؛ به همین خاطر هیچگاه فرش ماشینی را با فرش دست بافت در هر کیفیتی که باشد نمی توان مقایسه کرد.

فرش ماشینی را بعد از مدتی استفاده مانند موکت مستعمل می توان به دور انداخت در حالی که فرش دست بافت حتی نوع نامرغوب آن در مرور زمان زیباتر و با ارزش تر خواهد شد.

در صورتی که فرش های ماشینی را از قسمت پشت آن مورد مطالعه قرار دهیم می بینیم که تار و پود فرش به صورت بسیار مرتب و منسجم و یکپارچه شبکه بندی شده اند و همچنین حالت زبری خاصی را به هنگام دست کشیدن بر روی این قسمت احساس می نماییم.

فرش مناجات

دیگر جنبه های مقـایسه فـرش ماشینی با دستبافت :

در فرش های ماشینی اشکال طرح نسبت به محور های فرش کاملاً متقارن هستند و این حالتی است که فقط در فرش های بسیار ظریف و دقیق دست بافت دیده می شود.

برخلاف فرش های دست بافت که نقشه آن در پشت و روی فرش یکسان به نظر می رسد در فرش های ماشینی مخصوصاً انواع نامرغوب آن جزئیات طرح در پشت فرش کاملاً واضح نبوده و تقریباً مات به نظر می رسد.

شناخت فرش دستبافت

ریشه های فرش های دست بافت در حقیقت همان امتداد تارها هستند در صورتی که در بسیاری از فرش های ماشینی ریشه ها به صورت جداگانه بافته شده و به فرش متصل شده اند و یا اینکه فرش بدون ریشه می باشد. بعلاوه شیرازه فرش ماشینی مانند ابعاد فرش بسیار منظم و یکنواخت است که به آسانی از شیرازه فرش دست بافت قابل تشخیص می باشد.

عوامل شناخت فرش ماشینی

هرگاه فرش ماشینی را از قسمت روی آن و در امتداد عرض فرش تا کنیم، پرزها در محل تا شده به صورت ردیف های افقی کاملاً منظم (مانند الیاف بُرس ها) در کنار یکدیگر ظاهر می شوند و فاصله ایجاد شده فی مابین این ردیف ها به شکل دهلیزهای کاملاً مستقیمی به نظر می رسد و این کیفیتی است که در میان فرش های دست بافت معمولاً دیده نمی شود.

 و اما بالاخره عامل مهم دیگر در تشخیص فرش های ماشینی در پوک بودن و حالت اسفنجی پرزهای آن و کم وزن بودن نسبی آن نسبت به فرش دست بافت می باشد.

لینک ها: صفحه اصلیگالری محصولات سجاده فرش درباره ماتماس با ما

شرکت فرش سجاده مناجات

همچنین بررسی کنیـد!

انواع فرش مسجد

سجاده مسجد را بشناسیم

انواع سجاده مسجد شامل موکت ها , گلیم ها و انواع فرش های ماشینی و سجاده ای مسجد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *