۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش تولیدات سالانه فرش ماشینی

به جرأت می‌توان گفت که رشته صنعتی تولید فرش ماشینی در کشور از معدود رشته‌هایی است که در دهه اخیر توانسته رشد و توسعه مناسبی داشته باشد و از نظر کیفیت تولیدات، طرح و نقشه از موقعیت ممتاز و تنوع قابل قبولی برخوردار باشد و به خوبی خود را به آخرین پیشرفت‌های تکنولوژیکی دنیا مجهز کند و شاید نسل جدید ماشین‌های قالیبافی که در حال حاضر در ایران مشغول به کار است یا اینکه در حال حمل به کشور است در جای دیگری از دنیا نمونه‌اش وجود نداشته باشد، حتی در کشور سازنده این ماشین‌آلات! کیفیت این تولیدات نیز در سطح قابل قبول و مطابق با استانداردهای جهانی است و اگر کشور ترکیه در صادرات فرش ماشینی وضعیت بهتری از ما دارد و توانسته بازارهای بیشتری را به‌دست آورد، نه فقط به دلیل کیفیت تولیدات، بلکه به‌خاطر روابط و مناسبات بهتر تجاری و سیاسی خود در سطح بین‌المللی است، وگرنه در این رشته صنعتی و به لحاظ کیفیت، کشورهای ترکیه و چین قادر به رقابت با محصولات ایرانی نیستند.

وجود بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در کشور که حدود یک هزار واحد آن در منطقه کاشان، آران و بیدگل مستقر هستند، نشان از توسعه مناسب آن طی سال‌های اخیر دارد و منطقه کاشان را به قطب تولید فرش ماشینی در ایران و یکی از مناطق عمده تولیدکننده این محصول در جهان تبدیل کرده است. از مجموع ۹هزار واحد صنعتی در بخش نساجی و پوشاک، ۱۲۰۰ واحد آن یعنی معادل ۱۳ درصد اختصاص به این رشته صنعتی دارد. همچنین از حدود ۳۰۰هزار نفر شاغل در صنعت نساجی و پوشاک، حدود ۳۱هزار نفر یعنی ۱۰ درصد در این رشته فعالیت می‌کنند. صادرات این بخش در سال ۱۳۹۳ بالغ بر حدود ۳۳۰ میلیون دلار بوده که ۴۳ درصد از صادرات ۷۷۴میلیون دلاری کل صنعت نساجی را به خود اختصاص داده است. با یک حساب ساده می‌توان فهمید که این صنعت با در اختیار داشتن ۱۳ درصد از واحدهای صنعت نساجی و ۱۰ درصد از شاغلان این صنعت، دارای سهمی معادل ۴۳درصد از صادرات آن است که نشان‌دهنده ارزش‌افزوده تولید شده در این صنعت و قدرت بالای ارزآوری آن است، البته این فقط بخشی از توان این صنعت است.

مجموع ظرفیت نصب شده این صنعت در کشور بالغ بر حدود ۱۲۰ میلیون مترمربع در سال است که تولید عملی آن در سال ۹۳ حدود ۸۷ میلیون مترمربع بوده و به عبارتی حدود ۳۵ میلیون مترمربع یا معادل ۳۰درصد ظرفیت خالی آماده به تولید در کشور وجود دارد که در صورت ایجاد رونق در بازار، تامین نقدینگی، اصلاح مناسبات تجاری بین‌المللی و رفع تحریم سیستم بانکی قابل دسترسی خواهد بود. رشته فرش ماشینی یکی از پنج رشته منتخب وزارت صنعت برای رشد و توسعه بین رشته‌های نساجی است و هدفگذاری تولید آن برای سال‌جاری ۸۸ میلیون مترمربع و برای سال‌های ۹۵ و ۹۶ به‌ترتیب ۹۰ و ۹۵ میلیون مترمربع است که از توان این صنعت برای تامین نیازهای داخلی و همچنین توسعه صادرات حکایت دارد.

همچنین برنامه تولید این صنعت در سال ۱۴۰۴ و در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله بالغ بر ۱۵۰ میلیون مترمربع است. که قطعا بیش از نیمی از آن صادر خواهد شد. ارزش فعلی تولیدات این صنعت بالغ بر ۷۵هزار میلیارد ریال یا حدود ۲٫ ۲میلیارد دلار است. از مجموع ۸۷ میلیون مترمربع تولیدات سالانه این صنعت، بالغ بر حدود ۵۷ میلیون مترمربع آن به ارزش تقریبی ۵۰۰۰۰ میلیارد ریال در داخل کشور مصرف می‌شود که به این ترتیب می‌توان متوسط مصرف سالانه هر خانوار در کشور را اندکی کمتر از سه مترمربع در نظر گرفت و حدود ۳۰میلیون مترمربع از این تولیدات به ارزش۲۵هزار میلیارد ریال آن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود. البته به علت شرایط تحریم بازارهای متنوعی برای صادرات این محصول مهیا نیست و عمده صادرات به کشورهای همجوار و از محصولات با ارزش کمتر انجام می‌شود.

قابل ذکر است که در صورت استفاده کامل از ظرفیت‌های نصب شده، ارزش تولیدات سالانه این صنعت به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال یا حدود ۲٫۸ میلیارد دلار خواهد رسید که در آن صورت صادرات سالانه یک میلیارد دلاری دور از دسترس نخواهد بود؛ صادراتی که در حال حاضر عمدتا به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و عربستان انجام می‌گیرد، اما با توجه به کیفیت مطلوب این محصولات و در صورت رفع تحریم‌ها به سایر بازارها از جمله بازارهای اتحادیه اروپا نیز راه پیدا خواهد کرد.

برچسب ها:

تولید کننده برتر فرش سجاده کاشان، تخصصی ترین کارخانه تولید فرش سجاده ای شرکت مناجات، نصب فرش مسجد، فرش سجاده ای مناجات، سجاده فرش مناجات، قیمت فرش سجاده ای، فرش سجاده با کیفیت

فرش سجاده، سجاده فرش، نصب فرش سجاده، قیمت فرش سجاده، سجاده مناجات، سجاده مسجد، فرش سجاده ای، فرش سجاده مسجد، فرش سجاده مناجات، فرش مسجد، فرش مناجات، قالی مسجد، قالی سجاده ای، قالی سجاده، سجاده فرش حسینیه، فرش سجاده نمازخانه، فرش مصلی، سجاده مصلی، فرش سجاده مصلی، سجاده فرش مصلی، قالی کاشان، فرش سجاده کاشان، سجاده فرش کاشان، فرش کاشان

همچنین بررسی کنیـد!

تولید سجاده فرش

تولید سجاده فرش و چگونه های آن

تولید سجاده فرش دارای چه نکاتی است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *